Chiazaad is een Superfood

chiazaad superfood

Wellicht heb je wel eens van Chiazaad gehoord. Chiazaad is een superfood. Superfood wil zeggen dat het boordevol belangrijke voedingsstoffen zit. Zo beschikt Chia zaad over verschillende belangrijke vetzuren, aminozuren, en mineralen.

De voedingswaarde per 100 gram Chiazaad is:

Energie490 kcal
Vet30,7 gram
>Waarvan verzadigd3,33 gram
Koolhydraten42,1 gram
>Waarvan suikers0,5 gram
>Waarvan onverteerbare voedingsvezel34,4 gram
Eiwitten16,5 gram

De macro nutriënten kunnen we onderverdelen in koolhydraten, vetzuren, en eiwitten.

 

De vetzuren per 100 gram Chiazaad bestaan uit:

Verzadigd vetzuur3,33 gram
>Waarvan palmitinezuur2,17 gram
>Waarvan stearinezuur0,91 gram
>Waarvan myristinezuur30 mg
Enkelvoudig onverzadigde vetzuren2,3 gram
>Waarvan oliezuur2,2 gram
>Waarvan paullinic acid (omega 7)41 mg
>Waarvan palmitoleinezuur29 mg
Meervoudig onverzadigde vetzuren23,66 gram
>Alfa-linoleenzuur (omega 3)17,83 gram
>Linolzuur (omega 6)5,84 gram

Het risico op hartziekten en vaatziekten kan verkleint worden door het cholesterolgehalte te verlagen in het bloed. Onverzadigde vetten helpen daarbij. Bovendien kan het lichaam geen onverzadigde vetzuren aanmaken, dus een goede reden om Chiazaad te gebruiken. Niet iedereen reageert hetzelfde op Chiazaad want er zijn toch wel wat allergische reacties bekend. De allergische reacties van Chiazaad lees je hieronder.

 

Chiazaad kan een allergische reactie veroorzaken

Er bestaat een lijst met allergenen. Hierop staan gluten, (koe)melk, lactose, mosterd, en nog een aantal ingrediënten vermeld. Chiazaad staat hier niet tussen, maar kan zeker wel bij sommige mensen allergische reacties uitlokken. Het komt niet vaak voor, maar je kunt er huiduitslag, waterige ogen, een opgezwollen tong, of problemen met de ademhaling door krijgen.

Een positief effect van Chiazaad is dat er een antioxidant in het zaad zit genaamd Quercetine. Deze remt de aanmaak van histamine welke jeuk veroorzaakt. Chia zaad kan dus verlichting geven bij jeuk.

 

Voordelen van Chiazaad

Er zijn op internet een heleboel voordelen van Chiazaad te vinden. Als we alleen al kijken naar de antioxidanten die het zaad bevat, dan kom je Kaempferol tegen, Quercetine, Cafeïnezuur, en Chlorgeenzuur. Daarnaast is het Chia zaad een plantaardige bron van eiwit, en bij uitstek geschikt voor vegetariërs die eiwitten missen doordat ze geen vlees eten. Om je een voorbeeld te geven van hoeveel eiwit Chiazaad bevat hebben wij het onderstaande tabel gemaakt:

  • Eiwit per 100 gram
Chiazaad16,5 gram
Havermout13 gram
Kippenei13 gram
Amandelen20 gram
Tofoe12 gram
Pinda’s26 gram

chiazaad smootie aardbei banaas bessen

Gerechten met Chiazaad

Er zijn een heleboel gerechten te vinden en te bedenken op basis van Chiazaad. Zo kun je het ook bijvoorbeeld door de Yoghurt heen doen, of in je smoothie. Lekkere voorbeelden hiervan zijn:

  • Hennep smoothie met Chiazaad
  • Chiazaad pudding
  • Blueberry Chiazaad smoothie
  • Boekweit brood met chiazaad (zonder gist)
  • Hamermout ontbijt met fruit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *